Kā mēs turpmāk lidosim?
Kamēr gaidām, kad beigsies socializēšanās un ceļošanas ierobežojumi, domājam un plānojam, kāda būs pasaule “pēc pandēmijas”. Tomēr ir skaidrs, ka sadzīvot ar koronavīrusu nāksies vēl ilgi un tā kļūs par jauno ikdienu, līdzi nesot pārmaiņas dažādās jomās, tostarp publisko telpu un arī transporta līdzekļu interjeros. Aviosatiksmes nozares pārstāvji šobrīd aktīvi strādā pie risinājumiem lai šo, vienu no vīrusa vissmagāk skartajām nozarēm, padarītu drošāku. Itālijas dizaina birojs Aviointeriors ir ierosinājis divus dažādus sēdvietu barjeru risinājumus, ko turpmāk varētu iekļaut lidmašīnu interjeros. Tie nodrošinātu nepieciešamo distanci starp pasažieriem un samazinātu iespējamās infekcijas izplatību lidmašīnā.
Pirmās dizaina koncepcijas nosaukums ir “Janus” – par godu seno Romiešu mitoloģiskajai dievībai, kura divas sejas lūkojas pretējos virzienos. Triju sēdekļu blokos divi ārējie krēsli tiktu izvietoti lidojuma virzienā, bet vidējie – pretēji. Šis priekšlikums izceļas ar maksimālu izolāciju starp blakus sēdošajiem pasažieriem. Katru sēdekli no trim pusēm ieskauj vairogs, kas ierobežo gaisa pilienu nokļūšanu uz blakus esošajiem sēdekļiem, turklāt piedāvā papildus privātumu pasažieriem. Izkārtojums droši ļauj visus trīs rindā sēdošos pasažierus izolēt vienu no otra, kā arī no stjuartiem. “Janus” sēdekļu rinda aizņemtu ne vairāk vietas kā tradicionālā sēdvietu konfigurācija un būtiski neietekmētu evakuācijas noteikumus un lidmašīnas ietilpību. Vairogi tiktu izgatavoti no drošiem un viegli tīrāmiem materiāliem ar dažādām caurspīdīguma variācijām.
Otrs dizaina studijas Aviointeriors priekšlikums ir aizsargstikla barjeras “Glassafe”, kuras varētu uzstādīt esošajās lidmašīnās. Saglabājot krēslu virzienu, dizaina studija piedāvā izveidot izolētu telpu ap katru pasažieri, ar barjeras palīdzību ieskaujot pasažiera galvu un plecus. Tādejādi tiktu samazināts kontakts un vīrusa potenciālās pārnešanas iespējas. Arī šajā koncepcijā vairogs varētu būt caurspīdīgs, lai nodrošinātu, ka kabīne izskatās gaiša, vai tonēts, lai nodrošinātu lielāku privātumu. Šī esošo sēdekļu modifikācija ir ātrāks, lētāks un vienkāršāks risinājums, kā pielāgot esošo lidaparātu interjeru jaunajai situācijai.
Aviointeriors ir iesniedzis patentu pieteikumus abiem dizaina paraugiem. Tie ir piemēroti gan šauras, gan plašas konfigurācijas gaisa kuģiem. Jauno sēdekli “Janus” varētu sākt piegādāt jau pēc sešiem mēnešiem, turklāt otru, mazāk sarežģīto risinājumu “Glassafe” varētu ieviest divu mēnešu laikā. Šobrīd izteiktāk kā jebkad ir pienākusi dizaina zvaigžņu stunda – lai pēc socializēšanās ierobežojumu atcelšanas mēs varētu iesoļot jaunā, drošākā sabiedriskajā telpā, lielākas vai mazākas izmaiņas būs nepieciešamas ik uz soļa!