Moniker veikals no Snøhetta – izaicinājums standartiem
Norvēģu modes zīmola Moniker veikals vēra savas durvis pašā pandēmijas vidū, kad cilvēki bija pieraduši pie tiešsaistes pirkumiem un kontakti reālā iepirkšanas vidē tika iepauzēti. Zīmols piesaistīja dizainerus no pasaulslavenās studijas Snøhetta, kas ierastās iepirkšanās vietā piedāvāja pircējiem “dārgumu medību” spēli neparasta interjera labirintā.
1500 m2 liels Moniker veikals aizņem trīs stāvus un atrodas pašā Oslo centrā. Tirdzniecības telpu interjera koncepciju izstrādāja norvēģu studija Snøhetta dizainera Karla-Andreasa Berga Aspelunda (Carl-Andreas Berg Aspelund) vadībā. Izmantojot nekustīgas starpsienas, viņi sadalīja telpu un izveidoja istabu labirintu. Katra no istabām veido šķietami atsevišķu “vizuālo visumu”. Nav noslēpums, ka mazumtirdzniecības interjeru kalpošanas laiks nav garš, tāpēc dizaineriem bija svarīgi, izmantojot ekoloģiskus risinājumus, nodrošināt iespēju pielāgot telpas jaunām tendencēm un vajadzībām bez nepieciešamības veikt visa veikala rekonstrukciju.
Pirmie divi stāvi ir atvēlēti sieviešu precēm. Tie ir iedalīti piecās zonās, katra no kurām ir veltīta kādai slavenai sievietei un tās spilgtākajai rakstura īpašībai. Pircēja var piemeklēt savu ideālo tēlu kādā no veikala nodaļām: “Neatkārtojama”, “Ambicioza”, “Jutekliska”, “Ekscentriska” vai “Ziņkārīga”. Katrā no nodaļām ir izvietoti raksturīgi apģērbi un aksesuāri pieskaņotā interjerā.
Jau pēc gada vēl vienā veikala stāvā tika izvietotas divas jaunas nodaļas: sporta – Moniker Sport un vīriešu – Moniker Man. Moniker Man zona ir NASA kosmosa piedzīvojumu iedvesmota. Telpa tika projektēta sadarbībā ar Pettersen & Hein dizaineriem, kas izstrādāja betona solu komplektu un centrālo objektu – lielu betona galdu uz divām kājiņām. Viena no tām ir amorfa, otra ir veidota no pulēta tērauda. Pircējs tiek aicināts uzspēlēt spēli, soli pa solim izpētīt vienotu telpu, doties pastaigā starp izliektām nerūsējošā tērauda stelažām un rakstaina stikla sienām. Izmantotā toņu gamma šeit ir sešas baltā nokrāsas.
Līdzīgi ka sieviešu zālē, vīriešu Moniker Man nodaļa ir iedalīta divās, slavenu vīriešu iedvesmotās zonās: Alēna Delona “Juteklīgais” un Pola Ņjūmana “Ambiciozais”. Snøhetta izstrādātais grafiskais dizains papildināja interjeru ar arkām, noapaļotām un organiskām formām.
Franču Rivjēras nepiespiestu atmosfēru Delona zonā nodrošina siltās krāsas, strīpainie audumi un bagātīga lapotne. Paralēli dizainā tiek apspēlēta mūsu izpratne par vīrišķo un sievišķo. Aktiera un sacīkšu braucēja Ņjūmana “Ambiciozā” zona ir apspēlēta klasiskākā veidā, izmantojot Holivudas iecienītus materiālus, piemēram, iebūvējamus skapjus no koka „burla”, savienojumā ar industriāliem materiāliem no auto sacīkšu pasaules – perforētām tērauda loksnēm ar sietu, kas veido starpsienas un vitrīnas.
Neraugoties uz to, ka Moniker preces ir atrodamas arī tiešsaistē, tā klasiska veikala versija tiecās kļūt par jaunu skandināvu tirgus ikonu, un acīmredzami kalpo par pretstatu standartizētiem ātrās modes veikaliem. Pircējam joprojām ir nepieciešama taustes pieredze un taktīlie pirkumi, it īpaši, ja telpas interjers piedāvā atraktīvu ceļojumu un īpašu dizaina pieredzi.