
Pat ja neesam hroniski šopaholiķi, iepirkšanās ir mūsu ikdienas neatņemama sastāvdaļa. Digitālajā laikmetā bieži izmantojam iespēju ietaupīt laiku un iepirkties internetā. Tāpat dažādas minimālisma un zaļā dzīvesveida kustības aicina mūs vairāk laika pavadīt dabā un piedomāt pie gudras iepirkšanās, kas ietver mazāk iepakojuma, pārdomātākus pirkumus un vietējā tirgus atbalstīšanu. Šajā situācijā lielveikali ar radošu pieeju apvienojot dažādas disciplīnas – mākslu, sportu, mūziku, performanci – piedāvā apmeklētājam jaunu iepirkšanās pieredzi ar pievienoto vērtību.
Tieši šādu efektu veiksmīgas sadarbības rezultātā izdevās panākt Čikāgas arhitektu birojam MANA un skeitborda leģendai Scott Oster. Parīzes universālveikala Le Bon Marché interjera kontekstā viņu radītā instalācija Le Cube darbojās gan kā skatuve, gan tēlniecības objekts, rosinot pircējus domāt par sporta un mākslas mijiedarbību, kā arī liekot aizdomāties par kultūras lomu nākotnes patērētāju paradumu formēšanas procesā.
Ar Le Cube radošais duets ienesa daļiņu ielu kultūras vēsturiskajā Parīzes universālveikalā Le Bon Marché un ieguva galveno apbalvojumu tirdzniecības interjeru kategorijā arhitektūras un dizaina medija Dezeen rīkotajā Dezeen Awards. Instalācija bija viens no galvenajiem universālveikala organizētās izstādes “Los Angeles Rive Gauche” elementiem. Iedvesmojoties no Kalifornijas saules gaismas, izstādē veikala apmeklētājiem bija iespēja iepazīties ar Losandželosā dzimušu modes, skaistuma un mājlietu zīmolu piedāvājumu.
Le Cube instalācijas pamatā bija apļa un kvadrāta formu apvienojums – šķērsgriezumā apaļo finiera rampu ieskāva sešus metrus augsta kubiska konstrukcija, savukārt atstarojošā apdare radīja ilūziju, ka rampa brīvi levitē starp lielveikala stāviem. “Los Angeles Rive Gauche” izstādes laikā rampā notiekošie skeitbordistu paraugdemonstrējumi un košais instalācijas apgaismojums ienesa pilsētas ielu dinamiku izsmalcinātajā lielveikala interjerā, sapludinot tik dažādās kultūras vienā veselumā. Savukārt, kad rampā aktivitāte noklusa, instalācijas virsma atspoguļoja apkārtējo interjeru – dekoratīvās metāla margas un lielveikala ātriju šķērsojošos eskalatorus.
Laiks, kad pietika ar utilitāru pieeju lielveikala interjerā, ir pagājis – šodien iepirkšanās centram jādomā par pievienoto vērtību telpas dizainā, iepirkšanās pieredzes dažādošanu un intelektuālu sarunu ar veikala apmeklētāju. Tas nav izņēmums – tā ir tendence.

Foto: John Manaves