Futūristiskas pilsētplānošanas idejas un nākotnes pilsētu stratēģijas ir nodarbinājušas arhitektu prātus jau izsenis. Tikai laika pārbaude nosaka, kuras no idejām iesakņojas un galu galā tiek realizētas un kuras paliek “papīra arhitektūras” līmenī, vēlāk par šo faktu izraisot atvieglotas nopūtas (piemēram, Lekorbizjē priekšlikums Parīzes pārbūvei 20. gadsimta 20. gadu vidū). Mūsdienās nākotnes pilsētas tēma ir tikpat aktuāla un arī piedāvājumu netrūkst. Viens no tādiem tika prezentēts šī gada sākumā patērētāju elektronikas izstādē CES 2020.
Iespaidīgus plānus būvēt nākotnes “pilsētas” prototipu Mount Fuji Japānā elektronikas izstādē prezentēja uzņēmums Toyota. Jaunās pilsētas projektēšanai Toyota ir pasūtījuši pieredzējušo dāņu arhitektu biroju Bjarke Ingels Group (BIG).
Pilsētas prototips tiek dēvēts arī par austo pilsētu. Tā būs pilnībā savienota ekosistēma, ko darbinās ūdeņraža kurināmā elementi. Šīs pilsētas izveides mērķis ir radīt “dzīvu laboratoriju”, kas kalpotu par mājvietu pastāvīgajiem iedzīvotājiem un pētniekiem, kuri varētu pārbaudīt un attīstīt tādas tehnoloģiju jomas kā autonomija, robotika, personīgā mobilitāte, viedās mājas un mākslīgais intelekts reālā vidē. Pilnīgi jaunas pilsētas veidošana no pašiem pamatiem ir unikāla iespēja attīstīt nākotnes tehnoloģijas, ieskaitot pilsētas infrastruktūras digitālo operētājsistēmu.
Koncepcijā ir paredzēts, ka pilsēta būs pilnībā ilgtspējīga, un ēkas būs izgatavotas galvenokārt no koka, lai samazinātu oglekļa pēdu. Jumti tiktu pārklāti ar fotoelektriskajiem paneļiem, lai papildus enerģija, ko rada ūdeņraža kurināmā elementi, ražotu arī saules enerģiju. Rezidences plānots aprīkot ar jaunākajām cilvēku atbalsta tehnoloģijām, piemēram, mājas robotiku, lai palīdzētu ikdienas dzīvē. Mājās plānots izmantot MI, kas ar sensoru palīdzību pārbaudītu iemītnieku veselību, rūpētos par viņu pamatvajadzībām un uzlabotu ikdienas dzīvi, raisot uzticību pret šo tehnoloģiju.
Pilsētas konceptā ir iekļauti 3 veidu ielu apzīmējumi dažāda ātruma transportlīdzekļiem kā arī gājēju plūsmai, ieskaitot parka promenādi. Šie trīs ielu tipi saplūdīs, veidojot organisku satiksmes tīklu. Lai pārvietotu iedzīvotājus pa pilsētu, uz galvenajām maģistrālēm tiks atļauti tikai pilnībā autonomi, nulles emisijas transportlīdzekļi. Pilsētā tiks veidoti dabiskās veģetācijas parki atpūtai, kā arī centrālais laukums, kas būs paredzēts sabiedriskām sapulcēm, lai saliedētu sabiedrību.
Toyota plāno apdzīvot pilsētu kopā ar Toyota Motor Corporation darbiniekiem un viņu ģimenēm, pensionētiem pāriem un nozares partneriem. Tāpat Toyota aicinās sadarboties ieinteresētos zinātniekus un pētniekus no visas pasaules un strādāt pie saviem projektiem šajā savdabīgajā, reālās pasaules inkubatorā. Plāns ir paredzēts 2000 cilvēku startam, ar iespēju laika gaitā paplašināties. Uzsākt projektu ir paredzēts 2021. gada sākumā.
Dažādu tehnoloģiju attīstība sāk radikāli mainīt to, kā mēs apdzīvojam un pārvietojamies savās pilsētās. Ar Toyota plānoto pilsētu ir pienākusi unikāla iespēja izpētīt jaunas pilsētvides formas. Ko nesīs nākotne – vai dzīvosim mākslīgā intelekta vadītās autonomās pilsētās, vai atcerēsimies šo projektu kā vienu no mēģinājumiem apsteigt laiku un radīt ko pilnīgi jaunu? Laiks rādīs!