‘Nāk rudens apgleznot Latviju’, bet kopā ar košām rudens krāsām nāk arī īsa gaismas diena un tumši vakari. Šis ir laiks, kad vairāk uzmanības pievēršam gaismas objektiem un gaismas kvalitātei telpās kurās uzturamies. Jo kurš gan cits dizaina objekts ir spējīgs padarīt mūsu ikdienu gaišāku un priecīgāku? Lampa un vēl reiz lampa.
Ar neparastu gaismas objektu kolekciju nācis klajā Ņujorkas arhitekts un dizainers Džes Paone (Jes Paone), kas kopā ar savu krustmāti – keramikas mākslinieci Annu Paoni (Anne Paone) ir radījis lampu kolekciju Desert (no angļu valodas – tuksnesis). Tajā ir septiņi dažādi objekti – sākot no galda un griestos piekaramajām lampām līdz sienas lampām un abažūriem ar kontrastējošiem misiņa stiprinājumiem. Paši abažūri ir izgatavoti no porcelāna, un caur to spraugām, kas atgādina izžuvušas upes gultnes vai sadedzinātu koku mizu, spraucas silta puscaurspīdīga gaisma.
Katrs abažūrs ir unikāls, jo to izveidei Anna neizmanto veidnes vai trafaretus. Māksliniece radījusi organiskas formas objektus ar rokām, kamēr viņas līdzautors izstrādājis objektu vispārīgu izskatu. Šis process, kuru duets pilnveidoja vairāku gadu garumā, katru reizi dod unikālu rezultātu, un nekad nesanāk divi līdzīgi apgaismojuma efekti. Džesam bija svarīgi, lai abažūrs neizskatās kā no konveijera izlaists. Parasti, lai panāktu porcelāna caurspīdīguma efektu tiek izmantota ‘slīpās liešanas’ metode (slipcasting), bet iegūtais rezultāts bieži vien izskatās pārāk gluds un ideāls. Pēc dizainera stāstījuma, specifisku efektu izdevās iegūt darot lietas savādāk nekā ierasts, ilgi un dikti eksperimentējot ar procesiem. Lai piešķirtu teksturētam porcelānam sfērisku vai kādu citu nestandarta formu, bija nepieciešamas iemācīties apieties ar keramikas riteņiem eksperta līmenī. Turklāt, apbruņoties ar pacietību, jo līdz šis skrupulozais process vainagosies ar panākumu, ir jābūt gatavam uz veselu virkni izgāšanos.
Gaismekļos izmantotie rūpnieciskie misiņa stiprinājumi kontrastē ar teksturētu, plūstošu baltu porcelānu, radot niansētu krāsu un faktūru saspēli. Paši stiprinājumi ir modulāri, kas ļauj pielāgot tos keramikas dažādajiem izmēriem un formām. Stiprināšanas furnitūra – skavas, starplikas, kardāni – tika izgatavoti ar ūdens strūklas griešanas metodi pēc speciālā pasūtījuma. Radot nestandarta objektus, ir svarīgi būt gatavam pielāgoties. Piemēram, Džesam bija jānodrošina, lai viena un tā pati furnitūra varētu noturēt abažūrus pat tad, ja to stiprinājumu vietas būtu ļoti atšķirīgas.
Desert kolekcija iezīmē Džesa Paone pirmo mēģinājumu veidot komerciālu produktu sēriju, jo iepriekš viņš bija pazīstams galvenokārt ar arhitektūras darbiem. Pēc veiksmīga starta ar lampām, autors ir iedvesmas pilns strādāt ar dažāda mēroga dizaina projektiem arī turpmāk.