Augustā Piņķos durvis vēra daudzzīmolu outlet koncepta tirdzniecības veikalu ciemats Via Jurmala Outlet Village. Šis ir pirmais ciemata veida iepirkšanās centrs ne tikai Latvijā, bet visā Baltijas reģionā. Projekta autoram Andrim Bērziņam bija jāatrisina sarežģīts uzdevums – izveidot Itālijas vasaras saules un bezrūpīgu brīvdienu anklāvu ziemeļu platuma grādos. Un to ir izdevies radīt, pateicoties profesionāli izvēlētam arhitektūras apjomam, stila, materiālu un krāsu saskaņotībai.
Lai iegūtu jaunas zināšanas, Via Jurmala Outlet Village arhitekts Andris Bērziņš devās uz Itāliju pie slavenā kolēģa Gvido Lorenco Spadolīni (Guido Lorenzo Spadolini), kura autordarbu klāstā ir iespaidīgs tirdzniecības outlet skaits. Slavenākais no tiem ir pirmais modes zīmolu ciemats Itālijā – Serravalle Designer Outlet, kas atrodas netālu no Milānas, ar kopējo platību 37 tūkstoši kvadrātmetru, kur ir vairāk nekā 150 veikalu.
“Mans uzdevums bija iepazīties ar outlet tirdzniecības ciematu veidošanas pamatprincipiem. Galu galā šī ir īsta pilsēta pilsētā, kurai ir sava iekšējo ielu izveidošanas loģika un tirdzniecības, atpūtas un pārtikas zonu organizēšanas principi. Bez dizaina uzdevumiem bija jārisina arī ļoti daudzi tehniski jautājumi. Piemēram, kā paslēpt no apmeklētāju acīm visas loģistikas un satiksmes plūsmas. Svarīgi bija organizēt ciemata vidi tā, lai neradītu cilvēku pūļus un rindas,” stāsta A. Bērziņš.

Via Jurmala Outlet Village arhitektūras pamatā izvēlēts itāļu palaco stils. Cilvēka augumam samērīga mazstāvu apbūve ar segtām arkāžu galerijām pamatstāva līmenī, kur vienlīdz patīkami staigāt gan vasarā, izbaudot veldzējošu ēnu, gan negaisa laikā, paslēpjoties no vēja un nokrišņiem. Izvēlētais stils, kas idejiski atsaucas uz renesanses laikmetu, līdzās funkcionālajām priekšrocībām ir arī harmonisks un lakonisks, ko izceļ mērens dekorējumu daudzums, formu vienkāršība un simetrija.
Šāds tirdzniecības koncepts ir jaunums Latvijā. No vienas puses, visiem, kas ir bijuši outlet ciematos Itālijā, Vācijā, ASV un citās valstīs, rodas asociācijas ar šiem braucieniem. No otras puses, Via Jurmala Outlet Village piemīt arī latviska identitāte, un tas rezonē ar Berga Bazāru.
“Veidojot Via Jurmala Outlet Village, bija svarīgi radīt atmosfēru, lai šeit pavadītais laiks būtu atpūta, nevis nogurdinoša iepirkšanās. Domājot par to, tika veidots kopējais kvartāla mērogs, veikalu, restorānu un kafejnīcu izmēri, izvēlēti apdares materiāli un krāsas,” piebilst Andris Bērziņš. Tika nolemts atteikties no Latvijai ierastajiem mierīgajiem skandināviskajiem krāsu toņiem un veidot fasādes košās krāsās. Tas ļāva ciemata vidi piepildīt ar gaismu, kas var padarīt krāsainu pat lietainu dienu.

Via Jurmala Outlet Village ir modes zīmolu veikalu kvartāls zem klajas debess ar kopējo platību 13,5 tūkstoši kvadrātmetru, kur var atrast apmēram 100 pasaules zīmolu, daļa no tiem Latvijas tirgū ienāk pirmo reizi. Outlet koncepcija turpina iekarot popularitāti pircēju vidū visā pasaulē, un daži zīmoli pat izlaiž īpašas kolekcijas tieši šim tirdzniecības formātam. Iepirkšanās Via Jurmala Outlet Village ir pārdomāta, mērķtiecīgi virzīta rīcība, kas samazina nejaušus un nepamatotus izdevumus. To nodrošina pastāvīgi augstās atlaides, kas ir galvenā šādu tirdzniecības ciematu iezīme.
600 kvadrātmetru teritorijā līdzās modes veikaliņiem ir arī bērnu rotaļu laukums. Iepirkšanās galerijas mijas ar kafejnīcām un restorāniem. Via Jurmala Outlet Village paredzēts rīkot dažādus kultūras un izglītojošos pasākumus, Street Food tirdziņus, izstādes, lekcijas, koncertus, kā arī atklāt Babītes apkaimē pirmo lauksaimnieku pārtikas tirdziņu. Iepirkšanos var apvienot arī ar tuvējā golfa kluba vai ledus halles apmeklējumu.
Ņemot vērā mūsdienu drošības prasības sabiedriskās vietās, Via Jurmala Outlet Village nav kopīgu gaiteņu un zāļu ar vienotu ventilācijas sistēmu. Katram veikalam vai restorānam ir sava ieeja no ielas un neatkarīgs ventilācijas un gaisa kondicionēšanas mikroklimats.
Via Jurmala Outlet Village ir plaša autostāvvieta ar 750 vietām. Turklāt atšķirībā no daudziem ārzemju outlet ciematiem, kas atrodas tālu ārpus pilsētām, uz šo iepirkšanās ciematu ir diezgan viegli nokļūt arī ar sabiedrisko transportu. Modes zīmolu veikalu ciemats atrodas tikai 15 minūšu brauciena attālumā no Rīgas un Jūrmalas centra. Vēl viena priekšrocība, kas papildina ciemata jauninājumu kolekciju, ir īpašs pakalpojums – pirkumu uzglabāšana un izsniegšana, dodoties mājup.
“Projekts gaida otro kārtu. Tajā tiks ņemtas vērā visas nianses, kas parādīsies tirdzniecības ciemata darbības laikā. Komplekss tiks paplašināts ar jauniem veikaliem un atpūtas vietām,” ar nākotnes plāniem dalās arhitekts Andris Bērziņš.
Autore: Beata Edelšteina