SUPERSALONE. ABSOLVENTU ŠOVS UN LABĀKIE STENDI
Sadraudzībā ar web-žurālu Project from Italy
Turpinot Milānas pasākuma apskati, kas kļuva par slavenās mēbeļu izstādes Salone del Mobile post-covid laikmeta alternatīvu, viens no supersalone spilgtākajiem iespaidiem bija “izstāde izstādē” – The Lost Graduation Show, kas atradās 2. un 4. paviljonu centrālajā daļā un kļuva par īstu atklājumu. Uz dažāda augstuma platformām, kas tika veidotas no baltiem Ytong autoklāva gāzbetona blokiem, tika izvietoti 22 valstu 48 dizaina skolu 170 studentu darbi, kas, savukārt, tika atlasīti no atvērtam konkursam pieteiktā lēruma. Žūrijas uzdevums tiešām nebija vienkāršs, ņemot vērā, ka jūnija sākumā pieteikumi tika saņemti no 59 pasaules valstu gandrīz 300 skolām.
Organizatoru ideja ir tiešām apsveicama – kompensēt 2020/2021 samudžināta mācību gada absolventiem visas pēdējā pusotra gada grūtības ar iespēju izrādīt savus darbus tādā prestižā pasākumā kā Milānas Salone. Kūrēt izstādi tika pieaicināta Annīna Koivu (Anniina Koivu), jaunā Šveices izcelsmes autore, kas raksta par dizainu, dzīvo un strādā starp Lozannu un Milānu, un jau ir nopublicējusi dažas grāmatas par itāļu un pasaules dizainu. Viņai nenoliedzami izdevās atsvaidzināt jau nedaudz apnikušo Salone Satellite tēlu.









RobustNest- Fabien Roy, Essential Tech Center





Studentu motivācija un pētījumu tēmas skara visdažādākās jomās: no dzimumu problēmām līdz ražošanas ekoloģijai; no tradicionālu amatniecību tehniku saglabāšanai un materiālu pārstrādei līdz LGBT tiesību aizsardzībai un klimata pārmaiņu krīzei. Ņemot vērā globālu projektu autoru ģeogrāfiju un pieteikto problēmu līdzību, atliek tikai brīnīties par tādu acīmredzamu globalizācijas izpausmi jaunas paaudzes radošu personību darbos. Tik apdāvināta jaunatne liek noticēt gaišas nākotnes iespējamībai!
Nevar izrunāt par organizatoriem un nepateikt ne vārda par eksponātiem, jo galu galā tie ir pasākuma sirds un asinis. Šoreiz īpaši interesanti bija izvērtēt stendu noformējumu, jo pirmo reizi visiem dalībniekiem bija vienlīdzīgi nosacījumi. Visi moduļi bija unificēti saskaņā ar Stefano Boeri (Stefano Boeri) un Andrea Kaputo (Andrea Caputo) ideju. Variēt varēja tikai to platību, tiesa, arī ierobežoti. Tāpēc viss bija atkarīgs no estro – arhitekta/dizainera prasmes atrast ideju, koncepciju, kas maksimāli precīzi translētu zīmola vēstījumu, atrādītu jaunumus un/vai izstāstītu stāstu caur efektīviem tēliem. Rezultātā bija iespēja vērot gan veiksmīgus un pārsteidzošus risinājumus, gan neveiksmīgus.
Neliela šaura moduļu telpa ļoti atšķīrās no Salone iespaidīgi milzīgiem stendiem. Tātad, runājot par neoficiālo “stendu konkursa” uzvarētāju, tad tas neapšaubāmi ir zīmols Molteni & C. Tā noformējumu veidoja izraeļu-amerikāņu dizainers Rons Džilads (Ron Gilad).


Saskaņā ar Džilada ģeniālo ideju Molteni & C izveidoja instalāciju, kura visus pārsteidza. Tā aizņēma maksimāli pieļaujamo telpu un parādīja tikai vienu vēsturiskā krēsla Round D.154.5 pēc Džo Ponti 1954.gada projekta veidotu modeli (atkal atgriešanās pie 50-60-jiem gadiem). Krēsla nosaukums radies to noapaļotu formu dēļ un neskatoties uz savu vecumu tas izskatās absolūti aktuāli un mūsdienīgi. Lai atveidotu un savā veidā pārdomātu modeli, ko Molteni radīja pirms 67 gadiem, stenda īstenotāji vērsās pie Gio Ponti Archives arhīviem.
Tomēr veiksmes atslēga ir ne tikai pašā krēslā, bet gan interpretācijā! Un vēl kādā! Izstādes modulī tika atdarināts lidmašīnas salons ar iluminatoriem, stjuartēm, diktora balsi – tas viss pārcēla apmeklētājus lidojumā… nr. D.154. Visaptveroša pieredze tika radīta ar vairāku paņēmienu palīdzību: “aiz loga” mainīgāi bildei, skanošiem ziņojumiem un stjuartei, kas staigā starp rindām.

Bet kā izrādījās, pati krēsla izvēle, kas savā laikā bija pietiekami drosmīgs un avangardisks, nebija nejauša. To izmantoja Alitalia Manhetenas biroja interjerā(1958) un Alitalia pasažieru terminālī Milānā (1960). Un ticiet, izstādes laikā šie krēsli nepalika tukši. Aplausi!

V-Zug – sadzīves tehnikas un iekārtu zīmols no Šveices. Ģeniāls minimālisms.

Knoll – biroja un mājas mēbeļu amerikāņu zīmols, kas balstās Bauhausa idejās un spilgti izstāstīja savu stāstu.

Giorgetti – itāļu mēbeļu zīmols izvēlējas vienu vienīgo šūpuļkrēsla Move modeli, kura dizainu izveidoja Rosella Puljati (Rosella Pugliatti), un preparēja to, pasniedzot laikmetīgas mākslasobjekta veidolā, papildinot instalāciju ar video stāstu par “Giorgetti pasauli” uz augstas izšķirtspējas paneļiem.


Savio Firmino – slavenais Florences klasisko mēbeļu zīmols neatveda uz Milānu savas atpazīstamās bērnu istabas vai greznus galvas klājus. Viņi skaidri ilustrēja Misa van der Roe (Mies van der Rohe) apgalvojumu, ka “less is more”, un atveda vienu vienīgo krēsla modeli, pagājušā gada pirmizrādi, kura atzveltne ataino Itālijas pilsētu arhitektūras simbolus. Uz Milānu atveda, protams, tikai Milānas Duomo katedrāli. Stends izdevīgi izcēlās kaimiņos esošo klasisko zīmolu starpā.


Villari – mākslinieciskā porcelāna zīmols no Venēcijas ar minimālām piepūlēm radīja spilgtu tēlu un nodemonstrēja augsta līmeņa amatniecības māku.


Sagevan Marmi – uzņēmums no Massa Karraras provinces, kas tirgo marmora blokus un darinājumus no naturālā akmens, parādīja kā dažos “vārdos” var pastāstīt par sevi. Viņi nodemonstrēja vienīgo jaunā marmora gaismekļa modeli. Spilgts tēls, kas palika atmiņā un neatstājā vienāldzīgus ne apmeklētājus, ne žurnālistus.
Brazīlijas vienotais stends viennozīmīgi iekaroja daudzu simpātijas ar augstākās kvalitātes modeļiem, kurus vienoja zaļais fons. Izskatās, ka Amerika būs sailgojusies pēc Eiropas lokdauna laikā.




Kopumā par stendu noformējumu veiksmi vai neveiksmi varēja viennozīmīgi spriest pēc apmeklētāju daudzuma, kas pulcējās pie tiem. Paliksim pie šiem piemēriem, jo turpināt varētu vēl ilgi.








Spilgtas emocijas raisīja četras platformas, iekārtotas četros paviljonos –“Take Your Seat”. Tās bija veltītas krēsliem un taburetēm – modeļiem, kas tika pagodināti ar prestižu nacionālu prēmiju “Zelta cirkulis”. Kopš 1954. gada līdz šodienai vien 34 krēsli tika pagodināti ar Compasso d’Oro Award apbalvojumu, un vairāk kā simtam piešķirti goda raksti. Lai parādītu kaut daļu no šī mantojuma, jo objektu un stāstu arhīvs ir milzīgs, jaunais Milānas dizaina muzejs ADI uzticēja arhitektei un pētniecei Ninai Bassoli organizēt izstādi “Izvēlies vietu”, kas pārstāv ADI muzeju iekš supersalone. Četras no piecām izstādes nodaļām tika izvietotas izstāžu paviljonos, papildus nodaļa pašā ADI muzejā. Izcila ideja – lieliska īstenošana!


Raksts ir pārpublicēts ar mūsu mēdija-partnera Project from Italy un HoReCa Workshop kursu Milānā atļauju. Facebook Instagram
Teksts: Anna Kolomiyets